Torell på utbildning hos Allweiler i Tyskland
Torells verksamhet vilar på tre stadiga ben: specialistkunskaper, ledande varumärken och långsiktiga relationer. Det första kräver att vi kontinuerligt förkovrar oss, bland annat genom att återkommande besöka våra leverantörer och inhämta nya kunskaper.
I mars månad reste tre medarbetare från Torell ner till Allweilers fabrik i Bottrop i västra Tyskland för en veckas fortbildning i ämnet excenterskruvpumparnas teori och praktik. Det var serviceteknikerna Joel Bäckman och Lucas Johansson samt den tekniske innesäljaren Carl Persson. Nyhetsbrevet ringde upp den senare för att höra lite om resans innehåll.
Intervju med Carl Persson, innesäljare hos Torell
– Vad var syftet med ert besök hos Allweilers fabrik i Bottrop?
– Serviceutbildning, både teori och praktik, på excenterskruvpumpar. Vi fick också se fabriken och alla stegen i tillverkningen av pumparna. Sen är det naturligtvis värdefullt att få en personlig relation till dem som jag har regelbunden kontakt med via mail och telefon.
– Dina kolleger serviceteknikerna har en annan vana att meka med pumpar än du. Var det ett problem under utbildningen?
– De hade fördel när det gällde praktiska övningar, medan jag kanske hade bättre koll på teorin, eftersom jag jobbar med försäljning av de här pumparna.
– Motsvarade utbildningen era förväntningar?
– Det var ett av de bättre utbildningsprogram som jag har varit med om. Det här är något som Allweiler erbjuder alla sina distributörer, och det märks att de har gjort det många gånger förut. Vi följde ett strukturerat program från måndag till fredag. Det var lite som att komma tillbaka till skolans värld med praktiska övningar varvade med teoripass och en glad, engagerad lärare som svarade på alla våra frågor.
– Har du gjort fler sådana här förkovrande resor till era leverantörer?
– Det tillhör jobbet här hos Torell. Veckan innan besökte jag Wierom och Strate i Tyskland. Och på eftermiddagen i dag ska jag faktiskt flyga till Italien och besöka Noggerath. De här utbildningarna är ovärderliga för mig som innesäljare. Sprängskisser och datablad i all ära, men fysisk hands-on-kunskap är oslagbar när jag ska ge våra kunder teknisk information.