Allweilers skruvpumpar hos Nynas

Vi ställde frågan till världsledande Nynas: Hur får ni en skruvpump att arbeta oavbrutet i 60 år?

Nynas (tidigare Nynäs Petroleum) är inget vanligt oljebolag som producerar drivmedel till landets fordon. Deras affärsidé är i stället högt förädlade nischprodukter: bitumen, som används i bland annat asfalt, och nafteniska oljor för olika industriella ändamål.

Företaget grundades redan 1928 i Nynäshamn och är i dag en global aktör med cirka 600 anställda och en omsättning på nära 14 miljarder kronor. Produktionen sker hemma i Sverige och Nynas huvudmarknad för bitumen är länderna runt Östersjön plus England. Detta sammanhänger med att bitumen bara kan transporteras och pumpas i upphettat tillstånd (130-150 °C), vilket sätter en ekonomisk gräns för hur långt det kan fraktas.

Nynas raffinaderier ligger i Nynäshamn och Göteborg (plus en anläggning i Eastham för den engelska marknaden) medan depåerna för lagring och distribution har strategiska adresser i Kalmar, Norrköping, Västerås, Söderhamn och Holmsund utanför Umeå.

Nu till en intressant omständighet. Nynas depåer för bitumen använder uteslutande stående skruvpumpar av fabrikatet Allweiler, pumpar som installerades redan 1968 och som har varit i daglig tjänst sedan dess.

Det här väcker naturligtvis nyfikna frågor hos oss på Torell Pump, såsom Allweilers representant i Skandinavien, varför nyhetsbrevet ringde upp två av Nynas nyckelpersoner för en pratstund: verksamhetschef Michael Norberg och servicechef Lars Ahlvar.

Intervju med två av Nynas nyckelpersoner

Lars Ahlvar (LA), servicechef, och Michael Norberg (MN), verksamhetschef

– Nynas är ju ett jättestort företag. Har ni någon konkurrens?

MN: Förr var vi närmast rikstäckande med fler depåer ute i landet och fler produkter i programmet. I dag är läget annorlunda – konkurrensen har skärpts. Men vi har mött förändringarna genom att vässa vår affärsidé och satsat på nischade oljeprodukter och miljömässigt hållbara lösningar.

MN: Sen har ju Nynas några väsentliga fördelar jämfört med utländska konkurrenter. Sverige är vår bas, vilket uppskattas av inhemska kunder. Det betyder korta ledtider samtidigt som vi alltid finns till hands med vår fulla kompetens om kunderna får problem.

– Hur många Allweiler-pumpar har ni?

LA: Vi har uteslutande Allweilers stående skruvpumpar på våra depåer. Totalt 20 stycken. Sen har vi ännu fler Allweiler-pumpar på raffinaderierna, några riktiga arbetshästar som går dygnet runt mer eller mindre.

– Ni har ju onekligen samlat på er en viss erfarenhet av Allweilers skruvpumpar. Hur skulle ni vilja sammanfatta den?

LA: Det går att göra i två ord: funktionalitet och driftsäkerhet. Det är inte så mycket som kan gå sönder på dem. Om man bara sköter det förebyggande underhållet och byter tätningar, lager och andra slitdetaljer, så håller de hur länge som helst.

MN: Olika pumpar har ju olika ändamål, och Allweilers stående skruvpumpar med sin höga lastkapacitet är outstanding för vår hantering av bitumen.

– De flesta av era Allweiler skruvpumpar installerades redan på 60-talet, men ingen som var med den gången finns kvar i dag, varken hos Torell eller Nynas. Hur tror ni att era tidigare kolleger resonerade när de valde just Allweiler?

MN: Ingen aning! Men hur de än resonerade, så gjorde de ju uppenbarligen ett bra val.

LA: Ja, Allweiler-pumparna är byggda för att hålla.

En av Allweilers stående skruvpumpar. Den övre runda trumman är motorn. Den undre vita lådan är isoleringen kring själva pumpen (som alltså inte syns på bild). Bitumen från depån kommer in från höger och pumpas via röret till vänster till kundens tankbil.

Övriga nyheter

Vill du få de senaste produktnyheterna och erbjudandena?